Tagasi nimekirja

Õpetaja Kätlin Merisalu: igaüks saab külalistunni andmisega hakkama

Oma kooliajast ma ei mäleta, et meile oleks räägitud rahast. Ilmselt on see ka põhjus, miks minust veel miljonär pole saanud. Rahatarkuse alged olen omandanud alles kolmekümnendates iseõppimise teel ja pikk tee on veel minna, et saavutada rahaline sõltumatus. Märts on rahatarkuse kuu, kus oodatakse rahaasjadega teadlikult ümber käivaid inimesi MTÜ Tagasi Kooli platvormil koolitundidesse oma kogemusi ja teadmisi jagama, et innustada õpilasi oma unistuste poole pürgima. Ma olen kindel, et iga inimene saab külalistunni andmisega hakkama, et anda oma panus meie noorte teadlikkuse tõstmisel.

Rahatarkuse tunniks aitab külalisõpetajal valmistuda läbimõeldud tunni ülesehitus, mis võiks jaguneda umbes nii: 10 minutit sissejuhatuseks, 25 minutit sisu edasiandmiseks ja 10 minutit kokkuvõtete tegemiseks. Kuigi antud ülesehitus pole kivisse raiutud, siis kindlasti ei tohiks külalistunni lõppedes aega kokku hoida kokkuvõtete arvelt. Õpilaste tagasiside on edasiviiv jõud ka sulle, et ise külalisõpetajana edasi areneda. 

Enne külalistundi minemist proovi aru saada, mida õpilased juba sinu teemast teavad. Palu neil näiteks vastata paarile küsimusele ja õpetajal vastused sulle saata. Lähtuvalt laste vanusest võiksid näiteks rahatarkuse tunniks ettevalmistavad küsimused kõlada nii: kust saab raha?; kuidas saab rikkaks?; mis on praegu sinu unistus? Rõhk on sõnal praegu, sest tulevik on õpilaste jaoks liialt hoomamatu mõiste. Nemad elavad hetkes, siin ja praegu. Sulle saadetud küsimuste vastused on hea tundi sissejuhatav teema. Saad koheselt jagada laekunud vastuste statistikat või teadmiste skaalat ja tekitada arutelu. Võid samuti ise saata õpilastele õpetaja abil eeltöö materjale nagu mõni video või artikkel. Klassis võid teema sissejuhatuseks teha midagi kaasahaaravat, et noorte tähelepanu ülejäänud ajaks endale naelutada. Näiteks: noored peavad arvama, kas tegu on õige või vale väitega, korralda viktoriin, kiiruse peale vastamine või kasuta oma isikliku loo jutustamise. “Küsige küsimusi!” ei pea koguaeg ütlema, sest see paneb õpilastele peale asjatu pinge.

Esmamulje külalisõpetajast tekib õpilastel mõne sekundiga. Oluline on tunda ennast mugavalt ning mõelda läbi, kuidas sa tahad noortele meelde jääda. Oluline on seada endale ka eesmärk, et sa teaksid, miks sa oma kogemust jagad ning mis tulemuseni tahad külalistunni lõppedes jõuda. Isikupärasta oma ettekanne ka siis, kui oled esitluse saanud oma tööandjalt. Mina ise kasutan oma slaididel sinist värvi, mis on usalduse värv. Värvivalik igal slaidil on mul alati väga teadlik, et köita tähelepanu ja välja tuua kuulaja jaoks see kõige olulisem. Lisaks olen teinud endast oma õpetaja bitmoji ja kasutan seda rõõmsat miniversiooni iseendast igal esitluse leheküljel. Kui tahad oma esitlust mõne pildi või vahva kujundusega elavdada, siis piilu sellist tööriista nagu canva.com

Külalistundi andes ära karda, et õpetaja on ka koos õpilastega klassis. See on üks edu võti, et õpetaja on protsessi kaasatud. Ta saab virtuaalse tunni puhul samal ajal tahvlile midagi joonistada juhul, kui õpilased on klassis. Ta saab sind tehniliste takistuste korral aidata, julgustada klassi kaasa lööma, küsimusi küsima ning aitab arutelu tekitada. Üks on kindel, peljata ei tasu ka virtuaalseid külalistunde, sest online-külalistund on alati parem kui null külalistundi. Näiteks andis külalisõpetaja Roosna-Alliku Põhikooli õpilastele külalistunni autost teel komandeeringusse, kui ise olin õpetajana isolatsioonis ja õpilased koolis ekraani taga. Tänapäeval on kõik võimalik!

Tunni kokkuvõtteks võid samuti midagi mängulist ja kaasahaaravat teha nagu menti.com, mille abil tekib vastustest sõnapilv. Märgi keskkonda registreerudes, et oled õpetaja ja kasutad mentit hariduslikul eesmärgil, siis on see programm sulle tasuta. Väga tore viktoriini platvorm on Kahoot, mille abil saavad õpilased tunnis õpitut kinnistada. Õpetajana tõstan esile ka tagasiside olulisust. Ma ise kasutan tihti tunni lõpus post-it pabereid, kuhu palun õpilastel vastavalt teemale märkida ühe emotsiooni, mõtte või tarkusetera, mille nad tunni lõppedes endaga kaasa võtavad. Tunni lõpus kirjutavad kõik vastuse kleepepaberile ja klassiruumist väljudes jätavad ukse peale. Kasutada saab ka erinevaid online-platvorme. Iga arvamus on oluline ning aitab sul saada veel ägedamaks külalisõpetajaks!

Kuna tunnid on lühikesed, siis on okei jätta õpilastele järeltegevusi või ülesandeid, mis aitavad õpitut kinnistada. Rahatarkuse külalistunni järeltegevusena võid lasta noortel näiteks kõik oma kulud-tulud ühe nädala jooksul kokku lüüa, et tulemusi hiljem analüüsida ja klassikaaslastega võrrelda. Minu Roosna-Alliku Põhikooli 4. klassi õpilased tegid peale rahatarkuse tundi näiteks kohviku Muffing, millega kogusime raha ekskursiooni jaoks, et minna külla Lõuna-Eestisse oma kirjasõpradele. 

Kokkuvõtvalt saan öelda, et tunni läbiviimisel jää iseendaks. Kui sul on endal närv sees, siis “Fake it until you make it!” Julge pealehakkamisega võidad kuulajate poolehoiu. Ole loov ja mänguline! Isegi gümnaasiumis õppivad noored tahavad mängida, rääkimata õpetajatest. Pea meeles, et oled õpilastele eeskujuks. Too endaga kaasa näiteid oma elust, sest õpilased hindavad kõrgelt isiklikke lugusid, kus teoreetiline teadmine on rakendatud praktikasse ja neil on võimalik näha selle tulemuslikkust. Oleme ju kõik ilmselt mõelnud, et seda matemaatikas tuntud Pythagorase teoreemi ei lähe meil küll mitte kunagi vaja kuni selle hetkeni, kui hakkame näiteks maja katuse renoveerimistöödega pihta.

Arvamusartikkel ilmus esmakordselt Äripäevas ja on valminud koolituse põhjal, mille viis autor läbi Pangaliidu liikmetele maagilisel kuupäeval 22.02.22. Koolitus kandis pealkirja “Kuidas viia läbi põnevat külalistundi?” ja kutsus finantsala inimesi õpilastega rahatarkust jagama. Ühine nendega ja aitad õpilastel sel äreval ajal oma unistuste ellu viimisele keskenduda. 

Kätlin Merisalu, Roosna-Alliku Põhikooli õpetaja, klassijuhataja ja õppejuht

Link kopeeritud