Tagasi nimekirja

6 nippi, kuidas anda õpilastele edukas (virtuaalne) külalistund

Ajad on sellised, et kord saame olla rõõmsad õpilaste üle, kes saavad koduseinte vahelt välja klassiruumi tarkusi omandama, kuid juba järgmisel hetkel vaagime taas, kuidas oleks neil kõige efektiivsem distantsilt õppida.

Ärme unusta, et ka distantsilt saame oma ala asjatundjatena õpilasi eluliste teadmiste, oskuste ja kogemustega motiveerida ning aidata neil õpimotivatsiooni hoida. Toome Tagasi Kooli meeskonnaga sinuni kuus nippi, kuidas anda virtuaalset või silmast silma külalistundi.

Esimene nipp on lihtne

Mine tagasikooli.ee – külalistund- olen ekspert ja vali endale sobiv külalistund ning vajuta “broneeri”. Peale oma andmete sisestamist saad õpetaja kontaktidega meili, et detailides kokku leppida. Jääb veel vaid tunni ettevalmistusaeg, väike närvikõdi ja algabki sinu etteaste! 🙂

Teine nipp: milline on tunni ülesehitus? 

Kuidas tagada, et õpilaste tähelepanu säiliks? Hea plaan on õnnestumise aluseks. Mõtle läbi tunni ülesehitus ja tutvusta seda kohe tunni alguses. Vasta muu hulgas küsimusele, millal saavad õpilased küsimusi küsida. 

Näidiskava

  1. Häälestus (10 min) – tutvusta end ja selgita välja, mida õpilased Sinu teemast teavad, anna ülevaade, miks teema on oluline ja miks Sina sel teemal tundi annad. 
  2. Põhisõnum ja kaasamine (25 min) – siin räägi oma lugu ja anna edasi peamised sõnumid, näita pildimaterjali ja kaasa õpilasi, näiteks küsi neilt küsimusi. 
  3. Kokkuvõte (10min) – kuidas saad teada, mis õpilastele meelde jäi? Näiteks palu mõnel õpilasel põhisõnum oma sõnadega edasi anda või öelda tema jaoks olulisim, mis tunnist kõlama jäi. Milliseid küsimusi saaksid selles plokis veel õpilastelt küsida? Kas õpilased saavad Sinu tunni tulemusena midagi ellu viia, nt hakata eelarvet pidama ja säästma?

Kolmas nipp: väike kodutöö enne tunni toimumist?

Kas õpilased saavad kuidagi tunniks valmistuda? Lugedes mõnda artiklit, kuulates podcasti, lahendades testi, kirja pannes oma kulutusi ühe nädala jooksul või kirjutades üles teema kohta igaüks ühe küsimuse? See võiks olla lihtne ülesanne, mis viib tunni lainele juba enne selle toimumist.

Neljas nipp: räägi üks isiklik õnnestumise/ebaõnnestumise lugu

Isiklikud lood on kaasahaaravad ja panevad hajevil õpilasedki kõrvu kikitama. Rahatarkuse tunni puhul algaksid lood näiteks sellistest küsimustest: Millised on Sinu kogemused rahaga? Millal teenisid oma esimese palga? Mida selle eest ostsid? Mida teeksid oma käitumises rahaga teisiti? Kuidas oled jõudnud nii kaugele? Milline on olnud suurim õppetund, mis on Sul selles teemas vussi läinud ja mida sellest õppisid? Kuidas teenisid oma esimese palga, aga investeerimistulu? Kuidas ostsid oma esimese kodu või rendikorteri? Kes on Sind enim inspireerinud ja kuidas? 

Milline on sinu külalistunni teemaga seotud lugu?

Viies nipp: praktilised ülesanded hoiavad energiataset

Kuidas tunnile hoogu anda? Mänguliselt või mõne praktilise väikese ülesandega. Mõtle, millist vahvat tegevust võiksid õpilased teha? Näiteks: “Võtke kõik kätte midagi, mis seostub tunni teemaga!” Või, kui õpilased on kodudes: “Muudame koos kaamera tausta lõbusamaks! Igaüks saab oma lemmiku taustapildi valida.” Samuti võid lasta neil guugeldada mõnda tunni teemaga seostuvat mõistet ja uurida, mis vastuseid nad said ning sealt teemaga jätkata.

Silmast silma tundi saad kaasa võtta oma tööga seonduvaid asju ja neid ringile lasta, et õpilased saaksid nendega tutvuda või ise neid kuidagi proovida. Kui sa ei saa asju kaasa võtta, siis äkki õnnestub sul teha nendest asjadest pilte, mida õpilastega jagada?

Päeva lõpuks kasvõi paar kükki (prääksuga või ilma) aitavad energiataset tõsta ja õpilaste tähelepanu võita. Kui sulle tundub, et kuulajaskond kaob käest, võid kõigil paluda korraks püsti tõusta ja näiteks ennast sirutada või plaksutada. Võib-olla on õpilased lihtsalt väsinud ja vajavad väikest turgutust. 🙂 Külalistund ei pea olema surmtõsine. Kui sul on tore, siis nakata neidki oma energiaga ja sa ei kahetse!

Kuues nipp: tõmbame otsad loovalt kokku

Tunni kokkuvõtteks võib samuti teha midagi loovat. Näiteks saab igaüks öelda ühe mõtte, mis tal tunnist kõlama jäi või näidata kuidagi, nt pöidlaga, paberile kirjutades, chatti/google docsi kirjutades või muud moodi, kui kasulik tund tema jaoks oli või mida olulist ta tunnist teada sai. Ajapuudusel võid paluda, et õpetaja saadaks sulle meili, kus on lühidalt kirjas, mida õpilased uut tunnis kogesid või teada said. Kui oled nõus õpilaste küsimustele ka peale tunni toimumist vastama, siis jäta neile oma meili 🙂

Ideede ammutamisel on abiks ka järgnev video

Inspireerivaid kohtumisi noortega!

Artikli autor: Helena Tomikas, Tagasi Kooli kommunikatsioonijuht

Link kopeeritud